بستن
درس مدل کسب و کار
تهران - تهران
مدل کسب و کار چیست؟
مدل کسب و کار چارچوب کلی نگاه به یک کسب و کار است تا بتوانیم به وسیله آن کلیت، ساختار و عملکرد یک کسب و کار را متوجه شویم.
ابزاری با ظاهری بسیار ساده که اگر بخواهید فقط آن را بشناسید می توان در چند دقیقه آن را توضیح داد.
اما اگر بخواهید به آن مسلط شوید و آن را برای کسب و کارهای واقعی به کار ببرید، باید دانش گسترده و بینش عمیقی در ارتباط با حوزه های گوناگون کسب و کار داشته باشید.
چرا مدل کسب و کار؟
امروز سخت ترین دوران مدیریت کسب و کارها در تاریخ جهان است.
کسب و کارهای امروزی در طوفانی از تغییرات، گستردگی اطلاعات، رقابت های شدید و مشتریانی با توقعات بسیار بالا به وجود می آید و رشد می کنند. کسب و کارها برای موفقیت شان باید شرایط سخت فعلی را به خوبی بشناسند و در این محیط بهترین اقدامات را انجام دهند.
برای راه اندازی یک کسب و کار جدید و یا توسعه کسب و کار فعلی، اولین قدم تدوین مدل کسب و کار است.
مدل کسب وکار (Business Model) کمتر از سه دهه است که وارد دنیای کسب و کار شده و تقریباً در بسیاری از موارد جای طرح کسب و کار (Business Plan) را گرفته است.
مدل کسب وکار کمک می کند تا در کمترین زمان ممکن و با بیشترین میزان انتقال مطلب، چارچوب کسب و کارتان را به شرکا، سرمایه گذاران، کارمندان، مشتریان و سایر ذی نفعان ارائه دهید، به طوری که همه به درک واحد از کسب و کارتان برسند.
مدل کسب و کار به شما کمک می کند تا با راحتی و سرعت هر چه تمام تر ایده های خود را به عمل نزدیک کنید.
چرا مدل کسب و کار علی خادم الرضا؟
وقتی صحبت مدل کسب وکار به میان می آید، اکثر اساتید تنها کاری که می کنند ارائه انواع کلی گویی ها و مثال های تکراری از گوگل، آمازون، زیراکس، نسپرسو و… و نمونه های داخلی کسب و کارهای نوین مانند اسنپ و دیجی کالا است. فارغ از اینکه چه دلایل و مفاهیمی پشت تک تک تصمیم گیری های این کسب و کارها پنهان است. سپس با این مثال ها به این جمع بندی می رسند که اگر فلان کارها را انجام دهید موفق خواهید شد.
متاسفانه این نگاه خیلی ساده اندیشانه است و مطابق انتظار “تقلید کورکوانه از فُرم باعث ایجاد درک نمی شود.” اینکه بدانیم گوگل یا اپل چه می کند خوب است ولی اینکه فقط با نگاه به مثال های آنها بخواهیم کسب و کار و یا مدل کسب وکار یاد بگیریم و در بازار ایران موفق شویم فقط تخیل کودکانه است!!
در درس مدل کسب و کار علی خادم الرضا، به جای اینکه برای توضیح هر پدیده از چند مثال دم دستی استفاده شود؛
شما با چارچوب های تفکر نوین برای کسب و کارهای نوین آشنا می شوید.
چارچوب هایی که مبنای آن مطالعات گسترده اجتماعی، اقتصادی، تکنولوژیکی، آینده پژوهانه، بازاریابی، بازاریابی دیجیتال، رفتار شناسی و … هستند.
کاربرد این چارچوب ها را در دنیای کسب و کار امروزی چه در سطح جهانی و چه در سطح کشور مشاهده می کنید.
با اجزای اساسی کسب و کارها و تعاریف امروزی آنها آشنا می شوید.
راه کارهای اجرایی برای موفقیت کسب و کارهای امروزی را می شناسید.
با انواع ابزارها برای تدوین مدلهای کسب و کاری آشنا می شوید.
انواع مدل های کسب و کار کاربردی را می شناسید.
تمام این آموزش ها در کنار همدیگر، بینش مستحکم برای شما برای نگاه به مسائل دنیای کسب و کار امروز ایجاد کنند.
البته نگران نباشید! مثال های بروز و متعددی هم برای “جا افتادن بهتر مباحث” در جای خود ارائه می شود و روند ارائه درس به هیچ عنوان خشک و خسته کننده نیست.
به این ترتیب شما فقط ماهی نخواهید داشت، بلکه بهترین روش های ماهی گیری در دریای طوفانی کسب و کار را در اختیار خود دارید. می توانید با توجه به نوع ایده و کسب و کار خود از هریک از مدل ها استفاده کنید.