طراحان لباس چگونه می توانند بازاریابی کنند

یکی از دغدغه‌های اصلی همه ما پیدا کردن کار است. ممکن است شما یک طراح لباس باشید یا اینکه قصد داشته باشید که وارد این حوزه شوید. در هر صورت لازم است که بدانید در کجا باید به دنبال کار باشید. در این مقاله به این موضوع خواهیم پرداخت. پس با ما همراه باشید. یک طراح لباس ابتدا طرح لباس‌ها را ترسیم می‌کند، سپس پارچه و الگوهایی را که برای طرح ترسیم‌شده در نظر دارد را انتخاب می‌کند و در نهایت دستورالعمل‌ها، بایدها و نبایدهایی که باید برای دوخت لباس لحاظ شود را ارائه می‌دهد. در ادامه بهتر است با حوزه مسئولیت‌ها و وظایفی که بر عهده یک طراح لباس وجود دارد، آشنا شویم تا به این وسیله دامنه محیط کاری که هر شخصی می‌تواند به عنوان طراح لباس داشته باشد را بهتر بشناسیم.بازاریابی برای طراحان لباس

داشتن چه مهارت‌هایی برای یک طراح لباس از نان شب واجب‌تر است؟

ترندهای لباس و یا همان مدهای رایج را که در بین مردم محبوبیت بسیار بالایی دارند و برای مصرف‌کنندگان جذاب هستند را دنبال کرده و به این وسیله، طرح لباسی که احتمال می‌دهد بیشترین محبوبیت را داشته باشد، ترسیم می‌کند. برای ترسیم طرح یک لباس باید توانایی استفاده از نرم‌افزارهای طراحی که اختصاراً CAD نامیده می‌شوند را داشته باشد. برای تشخیص و تعیین جنس پارچه برای لباسی که طراحی کرده، باید به نمایشگاه‌های تجاری یا تولیدکننده‌های مطرح مراجعات مکرر داشته باشد و از آن‌ها به صورت مداوم بازدید کند. توانایی ایده پردازی داشته باشد و بتواند ایده‌های خلاقانه‌ای را به مدیر شرکتی که در آن مشغول به کار است، ارائه دهد. شناخت درستی را نسبت به جنس‌های مختلف پارچه و تزیینات آن‌ها داشته باشد تا بتواند برای لباسی که طراحی کرده، پارچه مناسبی را انتخاب کند. یک طراح لباس موفق، باید روحیه بالایی برای انجام کار گروهی داشته باشد. بر کلیه مراحل مربوط به ساخت لباس و تزیین آن تا تولید نهایی طرح نظارت داشته باشد. هزینه‌های مربوط به طراحی تا تولید طرح ترسیم‌شده را پیش‌بینی کرده و تخمین بزند. این را هم باید بگوییم که یک طراح لباس باید وقت معینی را در طول زندگی حرفه‌ای خود صرف مطالعه و جست‌وجوی طرح‌های مختلف و ترندهای سال داشته باشد تا به این وسیله مهارت‌های خود در این زمینه را ارتقا دهد و بتواند با طرحی که مصرف‌کنندگان را به تحسین وا می‌دارد، آشنا شود. در زمینه طراحی لباس، تحصیلات به قدر مهارت از اهمیت بالایی برخوردار نیست و به عبارت بهتر چیزی که از شما یک طراح لباس موفق می‌سازد، مهارت و البته خلاقیت شما است. این شغل بسته به مهارت و میزان محبوبیت شما در بین مصرف‌کنندگان، درآمد خوبی دارد و مهارت بالا، تضمین کننده درآمد خوب در این شغل است.

برای چه کسانی می‌خواهید لباس طراحی کنید؟

اگر شما یک طراح لباس هستید، در هر زمینه‌ای که علاقه دارید، می‌توانید فعالیت داشته باشید. مثلاً طراحی لباس‌های مردانه، زنانه، بچه‌گانه، لباس‌های رسمی، لباس‌های اسپرت و غیررسمی از جمله زمینه‌هایی هستند که می‌توانید برای فعالیت‌های خود انتخاب کنید. اما فرض کنیم شما حوزه فعالیت خود را انتخاب کرده‌اید. شما در چه مکان‌هایی می‌توانید مشغول به کار شوید؟ شاید جالب باشد بدانید که در کشورهایی که صنعت مد را به عنوان بخشی از صنعت‌های رو به پیشرفت خود می‌دانند، هزاران فرصت شغلی برای طراحان لباس وجود دارد. برای آشنایی شما با برخی از این فرصت‌ها، در زیر یک دسته‌بندی کلی از کارفرماهایی که می‌توانید برای آن‌ها کار کنید را آورده‌ایم: عمده‌فروشان، تک‌فروشان و همچنین فروشندگان پوشاک مدیریت کمپانی‌ها و شرکت‌های فعال در زمینه‌های مد و پوشاک شرکت‌های تولیدکننده فیلم و سریال (طراحی لباس بازیگران) مزون‌های شخصی یا کار در مزونی که در مالکیت شخص دیگری است. ارتباط با فروشگاه‌های آنلاین شاپ ها و فروشگاه‌های عرضه لباس تدریس مهارت‌های خود به هنرجوها در دانشگاه‌ها و یا آموزشگاه‌ها در ارتباط با دامنه محیط‌های کاری یک طراح لباس، ذکر چند نکته خالی از لطف نیست که توجه به آن‌ها امری لازم و ضروری است. اول اینکه یک طراح لباس برای معرفی طرح‌ها و نمونه کارهای خود، باید امکان سفر به شهرها (و یا حتی کشورهای) مختلف را داشته باشد. به این ترتیب هم با فرهنگ لباس پوشیدن و مد در مناطق مختلف آشنا می‌شود، هم می‌تواند ایده‌های خود را به اقصی نقاط دنیا منتقل کند. دوم اینکه در حالتی که شخص مشغول به کار در یک مزون است، باید یا بر اساس سلیقه شخصی مراجعین به مزون لباس‌ها را طراحی کند یا اینکه بر اساس ترندهای پرطرفدار، اقدام به طراحی لباس‌های مختلف کند. سوم اینکه طراحان لباسی که قصد تدریس در آموزشگاه و یا دانشگاه‌ها را دارند، باید از تجربه و خلاقیت کافی هم در زمینه طراحی و مد و هم قابلیت سرچ بالا برای دست‌یابی به آخرین تحولات دنیای مد داشته باشند. همچنین این افراد باید از قدرت بیان بالایی برای آموزش مهارت‌های خود به هنرآموزان نیز برخوردار باشند.

چگونه به عنوان یک طراح لباس، در بازار کار حرفه‌ای رفتار کنیم؟

یک طراح لباس گاهی باید ساعت‌های زیادی را برای ارتباط با اشخاصی که در مراحل ترسیم تا تولید لباس نقش دارند، صرف کند. طراحانی که برای یک مزون کار می‌کنند طبق قرارداد باید نسبت به مزون مذکور تا آخرین لحظه متعهد بمانند. درصورتی که طراح لباس قراردادهای شخصی نیز با مشتریان داشته باشد، بنا بر برنامه کاری خود باید برنامه‌ریزی مشخصی داشته باشد. درنهایت اگر شما یک طراح لباس باشید، خلاقیت و برنامه‌ریزی می‌تواند حتی در کشورهای کمتر توسعه یافته نیز شما را به موفقیت برساند. مهم این است که بتوانید خواسته‌های مخاطبان خود را در نظر بگیرید و البته به شغل طراحی لباس، به عنوان یک شغل فاخر و البته هنری نگاه کنید. در این صورت می‌توانید یکی از افراد ماندگار در دنیای مد باشید.

کلمات کلیدی

بازاریابی

طراحی لباس